Консультація вчителя-дефектолога ІРЦ
Останнім часом ми, як фахівці ІРЦ, спостерігаємо збільшення скарг батьків на зниження мотивації до навчання у дітей. «Він просто не хоче…», «Їй не цікаво…».
Пошук причини проблеми батьками може продовжуватись довго, і дуже часто зводиться до пошуку зовнішніх чинників, таких як недосконалість системи освіти, особистість вчителя, які теж відіграють неабияку роль в освітньому процесі. При цьому батьки відмічають, що в дитини є певні захоплення, в яких вона охоче самореалізується.
В подібній ситуації краще, що можна зробити – звернутися за допомогою до фахівців інклюзивно-ресурсного центру, які володіють певними діагностичними інструментами щодо виявлення того чи іншого порушення.
Є діти з певними неврологічними проблемами, певними психо-емоційними станами, проте, зазвичай, причина дуже проста. Вона криється у механізмі формування мотивації людини. І під час консультування батьки часто, самі того не помічаючи, висловлюють головну причину відсутності бажання до навчальної діяльності дитини.
Обов’язок вчителя-дефектолога, під час обстеження дитини, в першу чергу звертати увагу на сформованість основних шкільних навичок, навичок самообслуговування. Це навички читання, письма, обчислювання, самоперевірки, обробки інформації, організації особистої діяльності, вміння користуватися допомогою дорослого. Це є базові навички, які полегшують дитині освоєння шкільної програми.
Чому дитина втрачає охоту до навчання?
У шкільній програмі відведено певний час на освоєння та автоматизацію кожної навички, необхідної для подальшого навчання. Якщо навичка, до прикладу, читання, не сформована, дитина не буде в змозі обробити інформацію, зрозуміти завдання. Якщо не сформована навичка письма, знання не будуть систематизовані певним чином в зошиті. І в порівнянні з однолітками такі діти почуваються неуспішними, їм важче вибудовувати відносини з однокласниками.
Найбільшу мотивацію людина отримує тоді, коли бачить гарний результат своїх зусиль. Діти, що мають труднощі у навчанні, завжди менш вмотивовані, ніж їх однолітки, тому що в них відсутній позитивний результат діяльності. За рахунок постійних невдач у дитини формується установка на неуспішність, а тому така дитина буде уникати тих дій, які не виявляють її здібності в повній мірі.
Не торкаючись певних порушень, за яких має надаватися специфічна корекційна допомога, важливо зазначити основні принципи допомоги таким дітям.
В першу чергу, необхідно виявити причину несформованої навички – вона є результатом порушення розвитку, чи неправильних підходів у навчанні, чи просто педагогічної занедбаності, коли батьки не приймають належної участі (з різних причин) у навчанні своєї дитини. Обов’язково виявляються пробіли у навчанні, які необхідно заповнити.
Далі – визначити напрямок корекції – можливо, дитині потрібен спеціаліст, корекційний педагог, а, можливо, просто вчитель, який допоможе засвоїти дитині пропущене. В будь-якому випадку необхідна СИСТЕМА вправ, що допоможуть вирівняти ситуацію.
Особливе значення в такій роботі набуває об’єм та складність вправи, час, що дитина витратить на її виконання та спосіб оцінювання. Завдання має бути побудоване таким чином, щоб давати миттєвий яскравий результат і увага дитини звертається спочатку на ті частини завдання, які виконані найбільш вдало.
Загалом при формуванні мотивації використовується принцип маленьких кроків, використання SMART цілей. Тобто, завдання необхідно структурувати, розбивати на маленькі частинки і кожну частину оцінювати.
Важливо зазначити, що є діти з високим ступенем виснажуваності, зниженням працездатності. Таким дітям категорично не рекомендується виконувати завдання на чернетці, а писати одразу в зошит.
Шановні батьки, дуже раджу Вам взяти до уваги, що при проблемах з мотивацією спрацьовує принцип «краще трохи не допрацювати», ніж перевантажити дитину. В зону дискомфорту, на першому етапі освоєння навички, дитина має заходити ненадовго і разом з дорослим! Допомога дорослого повинна бути до того моменту, коли навичка стає дитині вже знайомою. На етапі автоматизації, діти в змозі виконувати вправу самостійно.
На що ж іще слід звернути увагу?
Вже засвоєний алгоритм дії дитина повинна уміти виконувати в нових умовах, тобто максимально урізноманітнюємо вправи. Якщо дитина має труднощі переносу дії (тобто дії за аналогією), необхідно виявити причину стереотипного підходу – в цьому можуть допомогти фахівці-консультанти ІРЦ.
І, хочеться наголосити, що Ваше щире зацікавлення і співпереживання успіхів дитини, Ваша моральна підтримка має ключове значення. Адже психоемоційний стан здобувача освіти має великий вплив на результат його діяльності. Тривожна та надмірно засмучена дитина важко зосереджується на завданні, втрачає інструкцію під час виконання. Тому Ваша присутність, залученість до основної діяльності дитини найкраще стимулюватиме її до навчання.