Що означає опорний заклад освіти
Відповідно до частини 6 статті 31 Закону України “Про повну загальну середню освіту”, заклад загальної середньої освіти може мати статус опорного. Цією ж статтею визначено, що опорний заклад освіти – це заклад загальної середньої освіти, що має у своєму складі філії та/або здійснює підвезення здобувачів освіти, педагогічних працівників (за потреби) до цього закладу і у зворотному напрямку, а також:
- забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами;
- має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу;
- має безпечне освітнє середовище;
- спроможний відповідно до вимог Закону України “Про повну загальну середню освіту” забезпечувати здобуття на належному рівні початкової, базової та/або профільної середньої освіти на рівні державних стандартів.
Процедура створення та діяльність опорного закладу освіти визначаються Положенням про опорний заклад освіти (далі – Положення).
Опорний заклад створюється, щоб забезпечити рівний доступ до освіти, модернізувати шкільну освіту та покращити освітню мережу.
Відповідно до пункту 4 Положення, опорний заклад освіти утворюється, щоб:
- створити єдиний освітній простір та безпечне освітнє середовище;
- забезпечувати рівний доступ осіб, зокрема з особливими освітніми потребами, до якісної освіти;
- створити умови для здобуття особами початкової та базової середньої освіти, зокрема через проведення профорієнтаційної роботи серед здобувачів освіти, забезпечення реалізації їх індивідуальної освітньої траєкторії, впровадження курсів за вибором, факультативів, гуртків;
- раціонально та ефективно використовувати наявні у закладах освіти ресурси, їх модернізувати.
Згідно з цим же пунктом Положення, для того, щоб виконувати свої завдання, в опорному закладі освіти створюється новий освітній простір. А новий освітній простір передбачає:
- мотивуючий простір з новітніми технологіями дизайну, архітектури будівель та споруд, просторово-предметного оточення закладів освіти;
- енергоефективні будівлі закладів освіти;
- інклюзивне освітнє та безперешкодне (безбар’єрне) середовище в закладах освіти для осіб з особливими освітніми потребами;
- умови для здобуття освіти із застосуванням новітніх інформаційно-комунікаційних засобів та технологій;
- використання матеріально-технічної бази закладів освіти для забезпечення всебічного розвитку особистості здобувачів освіти.
Кількість здобувачів освіти опорного закладу (без урахування їх кількості у філіях) повинна бути не менш як 200 осіб (пункт 3 Положення).
Засновник утворює, ліквідовує, реорганізовує чи перепрофільовує (змінює тип) опорний заклад освіти відповідно до вимог законодавства (пункт 9 Положення).